Ανατρεπτική μελέτη
ΕΧΟΥΜΕ διαβάσει πολλάκις πως η καθιστική ζωή κρύβει κινδύνους που έχουν επιπτώσεις στην υγεία μας, ανεξαρτήτως αν γυμναζόμαστε. Μια νέα μελέτη αναθεωρεί αυτήν την άποψη, ενημερώνοντας ότι η καθιστική ζωή από μόνη της δεν αυξάνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Ειδικότερα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ υποστηρίζουν κατόπιν μελέτης, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στο International Journal of Epidimiology, πως ο χρόνος που δαπανάται στο να καθόμαστε δεν αυξάνει τον κίνδυνο του θανάτου σε άτομα που κατά τα άλλα είναι ενεργά.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από 5.132 υγιείς ανθρώπους από το Λονδίνο, οι οποίοι έκαναν δουλειά γραφείου, αναλύοντάς τα σε βάθος 16 χρόνων. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αναφέρουν σε εβδομαδιαία βάση τον χρόνο που δαπανούσαν καθήμενοι (στη δουλειά, στον χρόνο ανάπαυσης, και βλέποντας τηλεόραση κ.ά.), για ένα διετές διάστημα (1997-1999). Στη συνέχεια, διερευνήθηκαν πιθανοί συσχετισμοί του κινδύνου θνησιμότητας με τις ώρες που περνούσαν καθήμενοι κάθε εβδομάδα οι συμμετέχοντες, με βάση μοντέλα του αναλογικού κινδύνου κατά Cox. Για τον σκοπό αυτό, όλοι οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν είτε μέχρι τον θάνατό τους, είτε μέχρι το σημείο που το επέτρεπαν, είτε μέχρι τις 31 Ιουλίου 2014.

Ο μέσος χρόνος παρακολούθησης κάθε συμμετέχοντα ήταν τα 15,7 χρόνια, και κατά τη διάρκεια της πολυετούς μελέτης, 450 άτομα έχασαν τη ζωή τους. Οι ερευνητές δηλώνουν στα αποτελέσματα της μελέτης τους ότι δεν παρατηρήθηκε οποιαδήποτε σχέση του "καθισιού" οποιουδήποτε τύπου με τον αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Το θέμα είναι η κίνηση
Σύμφωνα με τους ερευνητές, πολλοί από τους συμμετέχοντες χρησιμοποιούσαν τα δημόσια μέσα μεταφοράς για να πάνε στη δουλειά τους, με αποτέλεσμα να περπατούν τον διπλάσιο χρόνο ανά ημέρα από τον μέσο όρο κατοίκων του Ηνωμένου Βασιλείου, κάτι που δείχνει πως η δραστηριότητα αυτή ίσως να έχει προστατευτική επίδραση απέναντι στο "καθισιό". Αυτή η μελέτη είναι μικρότερη σχετικά με άλλες μελέτες που έχουν γίνει και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία, αλλά όπως σημειώνει η ερευνητική ομάδα, δείχνει πως "δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε απλά στο να καθόμαστε λιγότερο και να στεκόμαστε περισσότερο, αλλά στο να κινούμαστε".

"Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι γιατροί πρέπει να προσέχουν όσον αφορά τη διατύπωση της γνώμης ότι η καθιστική ζωή είναι παράγοντας κινδύνου για τη θνησιμότητα ανεξάρτητος από τη φυσική δραστηριότητα", καταλήγουν. Το βέβαιο είναι ότι λίγο περπάτημα στη ζωή μας, έστω από και προς τα μέσα συγκοινωνίας κάθε ημέρα, μπορεί να μας κουράζει, αλλά έχει και πολλά οφέλη.
Πηγή: pathfinder.gr