Η ανάπτυξη δεν θα προέλθει μόνο μέσα από τις δαπάνες του Υπουργείου Εμπορίου, αλλά θα προέλθει μέσα από τους υδρογονάνθρακες, δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Ζέτα Αιμιλιανίδου.
Ενημερώνοντας την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2013 και απαντώντας σε παρατηρήσεις βουλευτών ότι οι προϋπολογιζόμενες αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου για το 2013 είναι σημαντικά μειωμένες, η κ. Αιμιλιανίδου παρατήρησε πως «ανάπτυξη δεν είναι μόνο οι δαπάνες ή τα κονδύλια που φαίνονται στους προϋπολογισμούς. Ανάπτυξη είναι οι υδρογονάνθρακες».
Υπενθυμίζοντας ότι υπάρχει συμβόλαιο με την αμερικανική Noble για το τεμάχιο 12, η κ. Αιμιλιανίδου είπε ότι η ανάπτυξη συνίσταται στην ανάπτυξη αυτού του κοιτάσματος το οποίο βρίσκεται (στο τεμάχιο) 12.
Εξήγησε πως δεν υπάρχουν δαπάνες στον προϋπολογισμό «διότι οι δαπάνες προβλέπονται στο συμβόλαιο το οποίο διέπει πώς θα γίνει η ανάπτυξη (στο τεμάχιο 12)».
«Άρα δεν είναι δαπάνες της Κυπριακής Δημοκρατίας, δεν είναι δαπάνες που θα βρείτε στον προϋπολογισμό για τους υδρογονάνθρακες, υπάρχουν συμβόλαια και είναι εντελώς διαφορετική ανάπτυξη», είπε.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα προς την Επιτροπή, οι αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου για το 2013 μειώνονται στα 16,11 εκ. ευρώ έναντι 21,10 εκ. το 2012 που αντιστοιχεί σε μείωση 21,74%.
Σε σχέση με τον τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου, η κ. Αιμιλιανίδου ανέφερε ότι η μόνη δαπάνη που προνοείται στον προϋπολογισμό αφορά στην πρόσληψη συμβούλου για τη διενέργεια μελέτης για το τερματικό. «Το τερματικό υγροποίησης είναι μια πολύ σημαντική υποδομή η οποία θα βοηθήσει στην αξιοποίηση του φυσικού αερίου το οποίο βρίσκεται στην ΑΟΖ», συμπλήρωσε.
Η ΓΔ του υπουργείου Εμπορίου, είπε ότι έχουν γίνει μελέτες, έχει ζητήσει μελέτη ο Υπουργός από τους εμπειρογνώμονες που βοηθούν το Υπουργείο.
«Πιστεύουμε ότι είμαστε στο τελικό στάδιο της αξιολόγησης αυτών των μελετών, έχει υποβάλει και η Υπηρεσία Ενέργειας μελέτη για αυτό το θέμα», πρόσθεσε.
Η κ. Αιμιλιανίδου είπε δεν υπάρχει δαπάνη στον προϋπολογισμό για το τερματικό, εξηγώντας ότι αναμένει ότι θα υπάρξει εκδήλωση ενδιαφέροντος, θα υπάρχουν ιδιώτες επενδυτές. «Άρα δεν είναι θέμα δαπανών», συμπλήρωσε.
Στο σημείωμα που δόθηκε στην Επιτροπή αναφέρεται ότι για την Υπηρεσία Ενέργειας αναμένονται το 2013 έσοδα από τα δικαιώματα υπογραφής των νέων συμβολαίων (signature bonus) για άδεια έρευνας υδρογονανθράκων, τέλη επιφανείας για τα τεμάχια στα οποία χορηγήθηκε άδεια έρευνας, ποσά επιμόρφωσης που προσφέρει η Noble, καθώς και από νέους αδειούχους, καθώς και έσοδα από την πώληση σεισμικών δεδομένων και εκθέσεων ερμηνείας των αποτελεσμάτων αυτών.
Εξάλλου, απαντώντας σε ερωτήσεις, η κ. Αιμιλιανίδου ανέφερε ότι θα ανεξαρτητοποιηθεί ο Οργανισμός Προώθησης Ποιότητας, όπως έγινε και για την Κυπριακή Εταιρεία Πιστοποίησης. «Δεν θα τη δώσουμε στον ιδιωτικό τομέα. Είναι με μια μορφή ενός νομικού προσώπου για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί, να γίνει πιο ευέλικτη», συμπλήρωσε.
ΚΡΕΤΥΚ
Σε ερώτηση του Αναπληρωτή Προέδρου του ΔΗΣΥ για Αβέρωφ Νεοφύτου γιατί το κονδύλι ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ για την ΚΡΕΤΥΚ δεν περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό, απάντησε ο Σταύρος Μιχαήλ, Διευθυντής του Τμήματος Προϋπολογισμού του ΥΠΟΙΚ, λέγοντας πως το κονδύλι αυτό αφορά τη ίδρυση της εταιρείας και την αγορά μετοχών της εταιρείας, κάτι που δεν αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Εμπορίου, αλλά του ΥΠΟΙΚ.
Λέχθηκε ωστόσο πως οι μετοχές της ΚΡΕΤΥΚ δεν έχουν ακόμη αγοραστεί.
Ο κ. Νεοφύτου άφησε αιχμές για το πώς υπάρχουν δύο εταιρείες σε σχέση με τη διαχείριση των εσόδων από το φυσικό αέριο (ΚΡΕΤΥΚ, ΔΕΦΑ) την στιγμή που το μνημόνιο, προνοεί την ίδρυση μίας εταιρείας που θα διαχειρίζεται τόσο τις εισαγωγές όσο και τις εξαγωγές προκειμένου να μεγιστοποιηθούν τα έσοδα από το φυσικό αέριο.
Εξάλλου, ο κ. Νεοφύτου ρώτησε την κ. Αιμιλιανίδου, υπό την ιδιότητά της ως Προέδρου της Συμβουλευτικής Επιτροπής για τον Β’ γύρο αδειοδότησης, για τα σχόλια που είδαν το φως της δημοσιότητας ότι οι άδειες στο β’ γύρο δεν δόθηκαν μόνο με τεχνικά κριτήρια. Απαντώντας η κ. Αιμιλιανίδου είπε ότι η Επιτροπή έδωσε την αξιολόγησή της, προσθέτοντας πως τόσο η ίδια όσο και τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής υπόγραψαν έγγραφο εμπιστευτικότητας. Ο ίδιος ζήτησε ότι όπως τα ερωτήματα αυτά απαντηθούν γραπτώς.
Ερωτηθείς πως ερμηνεύει την πρόνοια του Μνημονίου για το θέμα του φυσικού αερίου, η κ Αιμιλιανίδου είπε πως δεν είναι ειδικός στα θέματα Μνημονίου, αφού δεν συμμετείχε στην διαπραγμάτευση. Πρόσθεσε πως η ίδια δεν διάβασε το Μνημόνιο.
Έντονες επικρίσεις διατύπωσε μετά το πέρας της συνεδρίας διατύπωσε ο εκ των Αντιπροέδρων του ΔΗΣΥ και Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου Λευτέρης Χριστοφόρου με αφορμή την περικοπή των αναπτυξιακών δαπανών του Υπουργείου κατά 25%.
Χαρακτηρίζοντας τον προϋπολογισμό ως «μίζερο, καταθλιπτικό και ουσιαστικά μη αναπτυξιακό», ο κ. Χριστοφόρου ανέφερε ότι σε μια περίοδο που πλήττεται από ύφεση, η μείωση κατά 25% των δαπανών ανάπτυξης «ουσιαστικά καταδικάζει τον τόπο στην ανεργία, στην ύφεση και δεν δίνει μέλλον και προοπτική σε αυτό τον τόπο».
Εισηγήθηκε τέλος όπως δοθεί το 0,5% του προϋπολογισμού αποκλειστικά για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας.




