Μέχρι τις 26 Οκτωβρίου συνεχίζεται στη Γενεύη η έκθεση φωτογραφίας κατεχομένων εκκλησιών και μνημείων της Μητροπολιτικής Περιφέρειας Κωνσταντίας – Αμμοχώστου με τίτλο «Ένας πολιτισμός που καταστρέφεται» 40 χρόνια κατοχής (1974 – 2014).

Η έκθεση περιλαμβάνει 350 περίπου φωτογραφίες από τις 144 καταγεγραμμένες εκκλησίες στο κατεχόμενο τμήμα της Μητροπολιτικής Περιφέρειας Κωνσταντίας – Αμμοχώστου. Μεταξύ αυτών είναι 32 εκκλησίες που βρίσκονται εντός των τειχών της κατεχόμενης Αμμοχώστου, 19 εκκλησίες εκτός των τειχών της Αμμοχώστου και 93 εκκλησίες που βρίσκονται στα υπόλοιπα χωριά. Η παλαιότερη εκκλησία είναι του Αγίου Επιφανείου στη Σαλαμίνα, προστάτη Αγίου της Μητροπόλεως Κωνσταντίας – Αμμοχώστου, εκκλησία που χρονολογείται στον 4ο αιώνα μ. Χ.

Η έκθεση συνδιοργανώθηκε από την Ελληνική κοινότητα Γενεύης και την Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου, με την ευκαιρία της επετείου της συμπλήρωσης 40 χρόνων από την τουρκική εισβολή του 1974.

Όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Μητροπολίτης Κωσνταντίας Αμμοχώστου Βασίλειος «για την πραγματοποίηση της έκθεσης συνεργάστηκαν η Μητρόπολη Ελβετίας, ο Σύλλογος Ελληνίδων Κυριών της Γενεύης και ο ελληνο-ελβετικός σύλλογος «Jean – Gabriel Eynard». Την πρωτοβουλία της έκθεσης είχε η πρώην Επίτιμη Γενική Πρόξενος της Κύπρου στη Γενεύη Βεατρίκη Δημητριάδη – Power και η Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Γενεύης Όλγα Tuscher – Καραγιώργη».
Εξήγησε ότι «το φωτογραφικό υλικό προετοιμάσθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου. Η Ιερά Μητρόπολη Ελβετίας φιλοξένησε την έκθεση στο Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης του Ορθοδόξου Κέντρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου».

Ανέφερε επίσης ότι «σκοπός της έκθεσης είναι η προβολή του πολιτισμού μας που κινδυνεύει να καταστραφεί, εξαιτίας της συνεχιζόμενης παράνομης κατοχής των εδαφών μας από την Τουρκία. Ταυτόχρονα η έκθεση φιλοδοξεί να συμβάλει στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινότητας και της κοινής γνώμης, ώστε να προωθηθούν μέτρα και ενέργειες για τη διάσωση αυτού του σημαντικού για όλους πολιτισμού μας».

Πρόσθεσε πως «τα κατεχόμενα μνημεία μας, που υπέστησαν τις καταστροφικές συνέπειες της εισβολής, αλλά και τις φθορές του χρόνου, ένεκα τις συνεχιζόμενης κατοχής, αποτελούν τις ρίζες και τον πολιτιστικό μας θησαυρό, τον οποίο καλούμαστε να διαφυλάξουμε».

Στις δηλώσεις του ο Μητροπολίτης αναφέρθηκε στην ανάθεση από τη Μητρόπολη Κωνσταντίας - Αμμοχώστου σε ομάδα μελετητών, έρευνας και μελέτης αναφορικά με τη σημερινή κατάσταση των εκκλησιών που βρίσκονται στην κατεχόμενη περιοχή της περιφέρειάς της. Η έρευνα και μελέτη διήρκεσε από τον Αύγουστο του 2013 μέχρι τον Αύγουστο του 2014 και στηρίχθηκε στον κατάλογο των εκκλησιών και το φωτογραφικό αρχείο που ετοίμασε ο Φιλόλογος - Αρχαιολόγος Άγγελος Σμάγας».

Ανέφερε ότι «για την ολοκλήρωση της έρευνας και μελέτης, πραγματοποιήθηκαν πολλές επισκέψεις σε όλες τις περιοχές, σε συνεργασία με τις προσφυγικές εκκλησιαστικές επιτροπές. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων αυτών έγινε φωτογραφική αποτύπωση, μετρήσεις και αποτίμηση της σημερινής κατάστασης των εκκλησιών».

Εξήγησε ότι «διερευνήθηκε το μέγεθος της λεηλασίας και καταστροφής που έχουν υποστεί, εντοπίστηκαν τα προβλήματα που παρουσιάζουν (όσες δεν έχουν καταρρεύσει) όσον αφορά στην στατική επάρκεια και προσδιορίστηκαν οι άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν ως πρώτα μέτρα προστασίας για να μην καταρρεύσουν».

Δυστυχώς ανέφερε, η έρευνα και μελέτη «δεν επεκτάθηκε στην περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου, στο χωριό Άχνα και σε κάποιες άλλες περιοχές, όπου απαγορεύεται η πρόσβαση από τα Τούρκικα στρατεύματα. Ετσι, δημιουργήθηκε ένα πλήρες αρχείο για κάθε εκκλησία το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός στην προσπάθεια να διασωθεί ό,τι διασώζεται από αυτόν τον πλούσιο εκκλησιαστικό πολιτισμό που χάνεται» σημείωσε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου ανέφερε ότι «η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες για την αρχιτεκτονική εξέλιξη των εκκλησιαστικών μνημείων στο κατεχόμενο τμήμα της Ιεράς Μητροπόλεως Κωνσταντίας – Αμμοχώστου, κατάλογο και χάρτη των εκκλησιών καθώς και φωτογραφίες από τη λεηλασία διαφόρων χώρων εντός της εκκλησίας, όπως η Αγία Τράπεζα, το τέμπλο, το εικονοστάσι και τις αγιογραφίες/τοιχογραφίες».

Υπάρχουν επίσης συνέχισε, «φωτογραφίες που δείχνουν εκκλησίες οι οποίες έγιναν στάβλοι, αποθήκες, που έχουν χρησιμοποιηθεί ή χρησιμοποιούνται ως μουσουλμανικά τεμένη, εκκλησίες που έχουν κατεδαφιστεί ή καταρρεύσει μετά το 1974, εκκλησίες που βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση και εκκλησίες που βρίσκονται πίσω από το συρματόπλεγμα».

Σε σχετική ερώτηση ο Κωνσταντίας Βασίλειος απάντησε πως «μετά τις 26 Οκτωβρίου η έκθεση θα επιστρέψει στη Μητρόπολη και ο κόσμος θα έχει την ευκαιρία να την δει κατά τη διάρκεια της 3η Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Κύπρου που θα πραγματοποιηθεί στο Παραλίμνι από τις 2 μέχρι τις 9 Νοεμβρίου 2014».

Ερωτηθείς εάν η έκθεση φωτογραφίας θα μεταφερθεί και σε χώρες του εξωτερικού απάντησε πως «μας έχει ζητηθεί να πάει στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ έχουμε συζητήσει για μεταφορά της και στο Παρίσι δεδομένου ότι εκεί βρίσκεται η έδρα της ΟΥΝΕΣΚΟ. Πάντως γίνονται σκέψεις για μεταφορά της έκθεσης και σε άλλες χώρες της Ευρώπης» είπε.

Σημειώνεται ότι τα εγκαίνια της Εκθεσης πραγματοποιήθηκαν στις 10 Οκτωβρίου 2014 στη Γενεύη και για το θέμα της έκθεσης μίλησαν οι  Μητροπολίτες Ελβετίας Ιερεμίας και Κωνσταντίας – Αμμοχώστου Βασίλειος, ο καθηγητής André Hurst, πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου της Γενεύης και ο Πρέσβης της Κύπρου στον ΟΗΕ στη Γενεύη, Ανδρέας Ιγνατίου.