Σύσκεψη των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων υπό τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, με θέμα το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις ενυπόθηκων ακινήτων, πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο. Παρόντες στη σύσκεψη ήταν και οι υπουργοί Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης και Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος.
Η συζήτηση θα συνεχιστεί και αύριο στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών για την επίτευξη των βελτιώσεων εκείνων επί των νομοσχεδίων για τις εκποιήσεις, που θα επιτρέψουν την κοινοβουλευτική πλειοψηφία για ψήφιση του νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις..
Στη συνεδρία συμμετείχαν ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος, ο Πρόεδρος του ΚΣ ΕΔΕΚ Γιαννάκης Ομήρου, ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης, ο ΓΓ του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης και ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας.
Παρόντες ήταν επίσης η Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη και ο Γενικός Εισαγγελέας Κώστας Κληρίδης.
Πάντως, έδαφος φαίνεται να κερδίζει η πρόταση το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις να ψηφιστεί τη Δευτέρα και να τεθεί σε εφαρμογή ταυτόχρονα με το πλαίσιο αφερεγγυότητας, από το 2015.
ΑΚΕΛ
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, σε δηλώσεις του μετά τη σύσκεψη, επανέλαβε ότι το Κόμμα του τάσσεται ανεπιφύλακτα υπέρ του εκσυγχρονισμού του νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις. “Εκείνο που έχει σημασία για το κατά πόσον θα υπερψηφίσουμε ή όχι ένα συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι το περιεχόμενο του. Διαφωνούμε με τη φιλοσοφία που διέπει το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων”, πρόσθεσε.
Εξέφρασε, παράλληλα, την πεποίθηση του ότι εάν προηγείτο διάλογος μεταξύ των πολιτικών κομμάτων και της Κυβέρνησης “θα είχαμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα και κανονικά αν είχαμε περιθώρια χρόνου θα έπρεπε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να αποσυρθεί και να ξεκινήσει ένας διάλογος για τη διαμόρφωση ενός σωστού πλαισίου κατά την άποψη μας. Δεν υπάρχει αυτή η πολυτέλεια χρόνου”.
Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ έχει προτείνει προτάσεις για τροποποιήσεις πάνω στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο που θα προστατεύουν τους πολίτες που έχουν “πληγεί από τις αποφάσεις του Γιούρογκρουπ και της Κυβέρνησης”.
“Δεν νοείται ο κόσμος ο οποίος πλήγηκε από αυτές τις αποφάσεις σήμερα να κινδυνεύει να χάσει και την περιουσία του. Αυτό τον κόσμο θέλουμε να καλύψουμε”, είπε και ξεκαθάρισε ότι “ σε καμιά περίπτωση δεν θέλουμε να καλύψουμε μεγαλοφειλέτες που έχουν την ευχέρεια να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και δεν το πράττουν. Αυτό θέλω να το ξεκαθαρίσω όσο το δυνατόν πιο έντονα μπορώ”.
Είπε, επίσης, ότι εάν υιοθετηθούν οι τροποποιήσεις που θα καθιστούν το νομοσχέδιο τέτοιο που να προστατεύει τον φτωχόκοσμο, “τότε δεν έχουμε κανένα λόγο να καταψηφίσουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Εάν όμως υπάρξει απροθυμία να επέλθουν αυτές οι αλλαγές, αντιλαμβάνεστε ότι θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο”.
Σε ερώτηση αν υπάρχει βούληση από πλευράς της κυβέρνησης να αποδεχτεί τροποποιήσεις επί του νομοσχεδίου, ο κ. Κυπριανού είπε :“Aυτό είναι θέμα που αφορά πλέον την Βουλή των Αντιπροσώπων. Η Κυβέρνηση έχει καταθέσει τις προτάσεις της. Έχουν συζητηθεί κάποιες μεμονωμένες σκέψεις. Ο Πρόεδρος έχει αποδεχθεί κάποια απ` αυτά τα ζητήματα. Δεν είναι ικανοποιητικά, όμως. Πρέπει να γίνουν κι άλλες τροποποιήσεις για να καταστεί το νομοσχέδιο τέτοιο που να μας επιτρέπει να το υπερψηφίσουμε”.
Σε παρατήρηση ότι η Τρόικα ενδεχομένως να αρνηθεί να αποδεχτεί αυτές τις τροποποιήσεις και να φτάσουμε σε αδιέξοδο, ο κ. Κυπριανού είπε: «Να συζητήσουμε με την Τρόικα. Αν η Τρόικα θεωρεί ότι αυτό το οποίο έχει γίνει δεν είναι ικανοποιητικό να μπούμε σε μια συζήτηση”.
“Γιατί θεωρούμε εκ προοιμίου ότι αν η Τρόικα δεν θεωρήσει ικανοποιητικές τις αλλαγές τότε η οικονομία του τόπου θα καταστραφεί ;”, διερωτήθηκε.
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ είπε, επίσης, ότι σε ό,τι αφορά τον τραπεζικό τομέα, υπάρχει μια μεγάλη κινδυνολογία το τελευταίο διάστημα και πρόσθεσε: “Θέλω να υπενθυμίσω ότι ακολουθήσαμε το ακραίο σενάριο της Pimco για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Η Τρόικα μας λέει συνεχώς ότι οι συνταγές τις οποίες έχει προτείνει για την θεραπεία της κυπριακής οικονομίας είναι οι καλύτερες. Η Κυβέρνηση και η Τρόικα μαζί, μας λένε ότι είμαστε πρωταθλητές στην υλοποίηση αυτών των προτάσεων. Ποίος είναι ο κίνδυνος για τον τραπεζικό τομέα;”, διερωτήθηκε.
“Εάν αντιμετωπίζει προβλήματα ο τραπεζικός τομέας και χρειάζεται πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση -η οποία γίνεται αντιλαμβάνομαι -αλλού θα πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες και όχι στο κατά πόσο θα εγκριθεί ή όχι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο”, κατέληξε.
ΔΗΚΟ
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι “η συζήτηση θα συνεχιστεί και αύριο στην Επιτροπή Οικονομικών στην Βουλή σε μια προσπάθεια να επέλθουν τέτοιες βελτιώσεις στα νομοσχέδια που θα επιτρέψουν αυτές οι αλλαγές να εξευρεθεί η Κοινοβουλευτική πλειοψηφία για την ψήφιση τους”.
Σε ό,τι αφορά το ΔΗΚΟ, είπε, “ η δική μας προτεραιότητα είναι να προστατεύσουμε τους μικρομεσαίους, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τα κυπριακά νοικοκυριά αλλά και την οικονομία ευρύτερα από τις μαζικές εκποιήσεις οι οποίες θα οδηγήσουν την κυπριακή οικονομία σε μια επιδεινωμένη ύφεση, σε αύξηση της ανεργίας και θα λειτουργήσουν τέτοια δυσμενή δεδομένα που θα περιοριστούν οι πιθανότητες επανεκκίνησης της κυπριακής οικονομίας”.
“Είναι γι` αυτό το λόγο που εμείς επιδιώκουμε να επανέλθει η ισορροπία μεταξύ τράπεζας και δανειζόμενου στην προτεινόμενη νομοθεσία και εκεί αποσκοπούν ακριβώς οι προτάσεις και οι εισηγήσεις του ΔΗΚΟ προς όφελος της κοινωνίας αλλά και προς όφελος της οικονομίας”, είπε.
Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι “ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει αναγνωρίσει ότι η Βουλή έχει το δικαίωμα να προβεί σε τέτοιες τροπολογίες που θα βελτιώνουν το περιεχόμενο των νομοσχεδίων. Αυτό που επισημαίνει, φυσικά από την άλλη πλευρά η Κυβέρνηση είναι ότι δεν θα πρέπει το νομοσχέδιο να ξεφεύγει από τη φιλοσοφία που έχουμε μπροστά μας”.
“Εμείς ως ΔΗΚΟ”, είπε, “αυτό που λέμε είναι ότι η φιλοσοφία μπορεί να είναι η ίδια αλλά πρέπει να βρούμε τους πρακτικούς τρόπους να προστατεύσουμε εκείνους που πρέπει να προστατεύσουμε, όχι εκείνους που μπορούν να πληρώσουν αλλά δεν πληρώνουν, αλλά εκείνους που λόγω της ύφεσης της κυπριακής οικονομίας δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σήμερα στις δανειακές τους υποχρεώσεις. Εκείνους είναι που θέλουμε να προστατεύσουμε και θεωρούμε ότι το πλαίσιο φερεγγυότητας που θα πρέπει να λειτουργήσει παράλληλα με τις νέες διαδικασίες των εκποιήσεων θα πρέπει να προσφέρει αυτό το δίχτυ ασφάλειας, να μπορούμε δηλαδή να επιλέξουμε τους βιώσιμους δανειολήπτες που μπορούν με σωστές αναδιαρθρώσεις να ικανοποιήσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και όχι εκείνους που δεν πληρώνουν επειδή απλά δεν θέλουν να πληρώσουν”.
“Ελπίζουμε ότι μέσα στις επόμενες μέρες θα καταφέρουμε να βρούμε τη χρυσή τομή, αλλά φυσικά για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται και η συνεργασία της Κυβέρνησης, της Κεντρικής Τράπεζας και του κυβερνώντος κόμματος”, είπε.
Σε ερώτηση αν υπάρχει περιθώριο και προοπτική για άρση του αδιεξόδου, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι “αυτό φανεί τη Δευτέρα”.
ΕΔΕΚ
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Γιαννάκης Ομήρου είπε ότι “ σήμερα έγινε μια συζήτηση γύρω από προτάσεις που έχουν κατατεθεί από τα διάφορα πολιτικά κόμματα”.
Ερωτηθείς πότε η ΕΔΕΚ θα λάβει την οριστική της απόφαση, είπε ότι “εμείς έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και γραπτώς, τις έχουμε διανείμει και στους εκπροσώπους των κομμάτων σήμερα. Πιστεύουμε ότι είναι λογικές, πιστεύουμε ότι διαμορφώνουν ένα πλαίσιο ισορροπημένο και δίκαιο σε ότι αφορά τις εκποιήσεις αλλά προστατεύουν ταυτόχρονα τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, αποφεύγονται οι μαζικές εκποιήσεις και η καταβύθιση της αξίας των ακινήτων”.
Ερωτηθείς εάν υπάρχει παράθυρο ελπίδας για να υπάρξει η απαιτούμενη συναίνεση, είπε ότι “αυτό θα εξαρτηθεί από τις τοποθετήσεις των πολιτικών κομμάτων. Αποφασίζει οριστικά η Βουλή των Αντιπροσώπων”.
Ερωτηθείς εάν διασκεδάστηκαν οι ανησυχίες της ΕΔΕΚ κατά τη σημερινή συνάντηση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, είπε ότι “αυτό θα διαφανεί από το κείμενο του τελικού νομοσχεδίου όπως θα ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Εκεί θα διαφανεί εάν διασκεδάζονται ή όχι οι ανησυχίες”.
ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ
Ο ΓΓ του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης είπε ότι “όπως ξέρετε επειδή οι οικολόγοι δεν κλήθηκαν από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε κατ` ιδίαν συνάντηση, είχαμε την ευκαιρία σήμερα να παραδώσουμε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο με τροπολογίες πάνω στο νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις”.
“Είναι θετικό το γεγονός ότι η Κυβέρνηση τουλάχιστον δια στόματος Προέδρου της Δημοκρατίας έχει ανάψει το πράσινο φως για τροπολογίες πάνω στο νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις. Άρα, η μπάλα βρίσκεται στο γήπεδο των Κομμάτων να βρουν εκείνες τις τροπολογίες που θα κάνουν το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις να είναι λειτουργικό και ενώ θα δίνει όπλα στις τράπεζες για να κυνηγήσουν τους καρχαρίες να επιτρέπει τη δημιουργία ενός δικτύου ασφαλείας για τους μικρο οφειλέτες”.
Όπως είπε, “η ευθύνη βρίσκεται στα Κόμματα να βρουν εκείνες τις τροπολογίες που θα αλλάζουν ουσιαστικά το νομοσχέδιο υπέρ της οικονομίας και υπέρ των μικροφειλετών κατά τρόπο που να γίνεται αποδεκτό και από τους δανειστές μας”.
ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ
Ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας δήλωσε ότι “ νομίζω ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις συμφωνούν ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας”, προσθέτοντας ότι “ έχουμε ετοιμάσει τροπολογίες για να προστατευτούν οι πολίτες αλλά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι τα πραγματικά θύματα των αποφάσεων του Γιούρογκρουπ και της ύφεσης”.
“Δεν θα δεχτούμε να γίνουν για δεύτερη φορά θύματα χάνοντας την πρώτη κατοικία, το σπίτι τους ή την περιουσία τους χωρίς να ευθύνονται”, είπε.
Ο κ. Λιλλήκας δήλωσε ότι “με κανένα τρόπο δεν θέλουμε να προστατεύσουμε αυτούς που όντως μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και δεν το πράττουν και υποδείξαμε σήμερα στη συζήτηση ότι οι Τράπεζες έχουν στα χέρια τους τα νομικά μέσα, έχουν τους τρόπους να προχωρήσουν άμεσα με εκποιήσεις αν θέλουν, αυτών των μεγάλων οφειλετών οι οποίοι μπορούν και αρνούνται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, όπως το είχαν πράξει στην περίπτωση των υπεραγορών Ορφανίδη για παράδειγμα”.
Παράλληλα, είπε, “φάνηκε πιστεύω ξεκάθαρα ότι και η ίδια η Κυβέρνηση διαπιστώνει κάποια σοβαρά κενά και αδυναμίες του υφιστάμενου νομοσχεδίου που μπορεί να αφήσουν εκτεθειμένες τις οικογένειες και τους πολίτες με την μεταβίβαση σε επενδυτικά ταμεία μέσω της πώλησης ή εκχώρησης των δανείων των τραπεζών, να είναι οι Κύπριοι εκτεθειμένοι χωρίς καμία διασφάλιση των δικαιωμάτων τους σε ταμεία που δεν θα υπόκειται στην κυπριακή νομοθεσία. Αυτό είναι πάρα- πάρα πολύ σοβαρό για την Συμμαχία Πολιτών”.
“Θέλω να πιστεύω”, πρόσθεσε, “ ότι μετά από τη σημερινή συζήτηση θα υπάρξει δυνατότητα για τροποποιήσεις -και εμάς δεν μας αφορά το θέμα αν θα συνάδει ή όχι με τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου- τροποποιήσεις οι οποίες που θα επιτρέπουν από την μια τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας, αλλά από την άλλη θα προστατεύουν πραγματικά τους Κύπριους δανειζομένους, τα νοικοκυριά αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτή είναι η πρόταση μας και πιστεύω ότι σε αυτό θα διαμορφωθεί η πλειοψηφία στη Βουλή, έτσι ώστε οι τροποποιήσεις αυτές να γίνουν . Εάν θα τις δεχτεί η όχι η Τρόικα αυτό δεν μπορεί να αποτελεί κριτήριο για μας”, κατέληξε.
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Από την πλευρά της Κυβέρνησης, ο Νίκος Χριστοδουλίδης δήλωσε ότι “θεωρούμε ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα σε ό,τι αφορά την ψήφιση των νομοσχεδίων για τις εκποιήσεις.
Σε δηλώσεις, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είπε ότι «έγινε μια πολύ καλή συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων στην παρουσία του Γενικού Εισαγγελέα και της Διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας. Οι αρχηγοί των κομμάτων εξέφρασαν τις απόψεις τους επί των νομοσχεδίων της Κυβέρνησης και έκαναν συγκεκριμένες ερωτήσεις στον κ. Κληρίδη και στην κα Γιωρκάτζη”.
“Η συζήτηση και η διαβούλευση θα συνεχιστεί για να πετύχουμε τον κοινό στόχο που είναι η διόρθωση μιας στρέβλωσης που υφίσταται και τυγχάνει εκμετάλλευσης από κάποιους και η αποτελεσματική προστασία των ευάλωτων συμπατριωτών μας», είπε.
Κληθείς να διευκρινίσει ποια είναι η στρέβλωση στην οποίαν αναφέρθηκε, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «η στρέβλωση του συστήματος που υπάρχει σήμερα στις εκποιήσεις η οποία τυγχάνει εκμετάλλευσης από κάποιους και στο τέλος της ημέρας αυτοί που πληρώνουν αυτή τη στρέβλωση είναι οι ευάλωτες ομάδες των συμπατριωτών μας που όπως φαίνεται είναι οι πρώτες που τρέχουν στις τράπεζες για να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους».
Ερωτηθείς αν βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά μετά τη σημερινή σύσκεψη, ο κ. Χριστοδουλίδης είπε ότι «όλες οι συναντήσεις και συσκέψεις αποσκοπούν στο να πετύχουμε τον επιθυμητό στόχο και είναι σημαντικό ότι δεν είναι στόχος μόνο της Κυβέρνησης ή της Βουλής, αλλά είναι μια κοινή προσπάθεια. Υπάρχει θέληση για να υπάρξει θετική κατάληξη και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζονται όλοι. Και Κυβέρνηση και κοινοβουλευτικά κόμματα».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι κάποιοι αρχηγοί κομμάτων έχουν δηλώσει πως η Κυβέρνηση έχει δώσει το «πράσινο φως» για να καταθέσουν τροπολογίες τα κόμματα και ότι φαίνεται μια διάθεση από πλευράς των κομμάτων «να αλλάξουν τα φώτα του νομοσχεδίου», ο κ. Χριστοδουλίδης είπε ότι «η Κυβέρνηση έχει στείλει στη Βουλή τα νομοσχέδια, έχει αρχίσει η συζήτηση, η ανταλλαγή απόψεων και ο στόχος είναι να καταλήξουμε σε ένα αποτέλεσμα το οποίο να ικανοποιεί όλους και την ίδια στιγμή να μπορεί να περάσει και από την Τρόικα. Δεν είναι θέμα να ‘αλλάξουν τα φώτα’ ενός νομοσχεδίου ή όχι. Εκείνο που ενδιαφέρει και αυτό είναι προσπάθεια όλων είναι να έχουμε θετικό αποτέλεσμα».
Σε ερώτηση για το τι θα πράξει η Κυβέρνηση στην περίπτωση που οι τροπολογίες των κομμάτων στη Βουλή θα είναι τέτοιες που θα αλλάξει κατά πολύ το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι «θα πρέπει να αναμένουμε όλοι να δούμε τις συγκεκριμένες τροπολογίες των κομμάτων επί του νομοσχεδίου και εμείς θεωρούμε ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα που την ίδια στιγμή να γίνεται αποδεκτό και από την Τρόικα.
“Τονίζω ότι όλοι αντιλαμβάνονται την ανάγκη να διορθωθεί μια στρέβλωση που υπάρχει και την ίδια στιγμή να υπάρχει αποτελεσματική προστασία αυτών που έχουν πραγματικά ανάγκη. Από τη στιγμή που ξεκινούμε από τον κοινό στόχο Κυβέρνησης και κοινοβουλευτικών κομμάτων, αλλά και της κοινωνίας ευρύτερα, θεωρούμε ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε εκείνο το αποτέλεσμα το οποίο θα διορθώνει αυτά στα οποία έχω αναφερθεί και να γίνεται και αποδεκτό από την Τρόικα», κατέληξε.
Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου και ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης αποχώρησαν από το Προεδρικό χωρίς να προβούν σε δηλώσεις.
Διαβάστε ακόμα:
Συν/ξη ΓΓ ΑΚΕΛ: Θα καταγγείλω την κυβέρνηση
Αποκαλύπτουμε τις προτάσεις ΕΔΕΚ για τις εκποιήσεις
Αυτές είναι οι τροπολογίες ΑΚΕΛ για τις εκποιήσεις
Αποκαλύπτουμε τις προτάσεις ΕΔΕΚ για τις εκποιήσεις - See more at: http://www.sigmalive.com/#sthash.eTgKLBUU.dpuf
Αποκαλύπτουμε τις προτάσεις ΕΔΕΚ για τις εκποιήσεις - See more at: http://www.sigmalive.com/#sthash.eTgKLBUU.dpuf