Τα τραγούδια που κάνουν την καρδιά μας να αγαλλιάζει, την κάνουν επίσης πιο δυνατή και υγιή. Όπως ανακοίνωσαν ερευνητές, υπό τον καρδιολόγο Μάικλ Μίλερ, του Ιατρικού Κέντρου του πανεπιστημίου του Μέριλαντ των ΗΠΑ, όταν οι άνθρωποι ακούν την αγαπημένη τους μουσική, η ευνοϊκή επίδραση στο κυκλοφοριακό τους σύστημα είναι όμοια με το να γελούν ή να παίρνουν φάρμακα, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ.
Ο Μίλερ χαρακτήρισε "πολύ εντυπωσιακή" την επίδραση της μουσικής, καθώς διαπιστώθηκε ότι, υπό το άκουσμα των αγαπημένων ήχων, η διάμετρος των αρτηριών μεγαλώνει αισθητά (26% κατά μέσο όρο), διευκολύνοντας έτσι τη ροή του αίματος και αποτρέποντας τη δημιουργία θρόμβων και την πρόκληση εμφράγματος ή εγκεφαλικού επεισοδίου, κάτι που συμβαίνει και υπό την επίδραση της σωματικής άσκησης ή φαρμάκων όπως οι στατίνες.
"Δεν λέμε να σταματήσει κανείς να παίρνει στατίνες ή να ασκείται, αλλά σίγουρα να προσθεσει τη μουσική στο γενικότερο θεραπευτικό πρόγραμμα για την καρδιά του", δήλωσε ο Μίλερ σε συνάντηση της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρίας.
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι όταν κανείς ακούει μουσική που του φαίνεται δυσάρεστη και ενοχλητική, η διάμετρος των αρτηριών του μικραίνει κατά μέσο όρο 6% (στην περίπτωση των περισσότερων εθελοντών της έρευνας επρόκειτο για "χέβι μέταλ"!). Πάντως οι ερευνητές τόνισαν ότι σημασία δεν έχει το είδος μουσικής, αλλά το να ακούει κανείς αυτό που πραγματικά του αρέσει, άρα αν κάποιοι ενθουσιάζονται με το "χέβι μέταλ", σε αυτούς μπορεί να κάνει εξίσου καλό.
Σε μια άλλη έρευνα, όπως αναφέρει η ηλεκτρονική υπηρεσία Live Science, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα παιδιά που εξασκούνται σε κάποιο μουσικό όργανο επί τουλάχιστον τρία χρόνια, ξεπερνούν τους συνομηλίκους τους που δεν έχουν μουσική εκπαίδευση, τόσο στα λεκτικά όσο και στα μη λεκτικά τεστ, προσθέτοντας έτσι ακόμα ένα ακόμα στοιείο στα "υπέρ" της μουσικής. Μεταξύ άλλων, προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η μουσική βοηθά στη δημιουργία ισχυρής μνήμης, στη μείωση του άγχους, στη βελτίωση των αθλητικών επιδόσεων κ.α.
Τα παιδιά-εθελοντές στην έρευνα (ηλικίας 8 - 11 ετών), που είχαν μουσική εκπαίδευση (πιάνο, έγχορδο κλπ) σημείωσαν κατά 15% υψηλότερες επιδόσεις στα λεκτικά τεστ και κατά 11% στα μη λεκτικά. Όσο μεγαλύτερης διάρκειας ήταν η μουσική εκπαίδευση ενός παιδιού, τόσο υψηλότερες ήταν οι επιδόσεις του κατά μέσο όρο.
Η έρευνα διεξήχθη από ερευνητές του πανεπιστημίου Χάρβαρντ και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό PloS ONE. Αν και τα ευρήματά της δείχνουν μια σαφή σχέση ανάμεσα στη μουσική εκπαίδευση και στις γνωσιακές ικανότητες, οι ερευνητές τόνισαν ότι χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για να θεμελιωθεί η αιτιώδης σχέση ανάμεσα σε αυτά τα δύο. Δεν αποκλείεται, όπως είπαν, για μερικά τουλάχιστον παιδιά, απλώς επειδή είναι ήδη εξυπνότερα, να προτιμούν τη μελέτη ενός μουσικού οργάνου, κάτι που γενικά φαίνεται δύσκολο στα παιδιά. Για άλλα παιδιά, η μουσική όντως τονώνει την εξυπνάδα τους.
Σε μια άλλη μελέτη, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, οι ίδιοι ερευνητές παρακολουθούν τα παιδιά από την αρχή της μουσικής εκπαίδευσή τους, ώστε να έχουν σαφή εικόνα για το πώς εξελίσσεται η εξυπνάδά τους παράλληλα με την εκμάθηση μουσικής.



