Η εμβληματική Δεκάτη του εξαιρετικού Κύπριου ναίφ Μιχαήλ Χρ Κάσιαλου είναι το ακριβότερο απόκτημα της 22ης δημοπρασίας του Οίκου Ψαθάρη και αναμένεται ότι θα θα πουληθεί από €25,000 - 35,000.
Η Δεκάτη παρουσιάζεται μαζί με άλλα αριστουργήματα της Ελληνικής και Κυπριακής ζωγραφικής, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται μια εξαιρετική νεκρή φύση του Ιωάννη Κισσονέργη, μια σύνθεση του Δημήτρη Μυταρά, ένα αφηρημένο έργο του εκσυγχρονιστή της Κυπριακής ζωγραφικής Χριστόφορου Σάββα, ο μυστηριακός Καλόγερος του οριενταλιστή Συμεών Σαββίδη, ένα συλλεκτικό έργο της πρωτοπόρου μοντερνίστριας Καίτης Στεφανίδου και η Ευλογία του μελετητή του 'ανθρώπινου τοπίου' Εμμανουήλ Ζαϊρη.
Η συλλογή έργων του Οίκου Ψαθάρη αποτελείται από 120 κορυφαία και σπάνια έργα και θα δημοπρατηθεί στις 10 Μαΐου στο ξενοδοχείο Χίλτον στη Λευκωσία. H τιμή της εκτίμησής πολλών έργων που δημοπρατούνται από τον Οίκο Ψαθάρη θεωρείται σχεδόν πάντοτε δελεαστική, υποσχόμενη εύλογο έως μεγάλο περιθώριο ανόδου.
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τα έργα προτού αυτά δημοπρατηθούν σε ιδιωτικές συλλογές κατά την τριήμερη παρουσίαση τους στο Ξενοδοχείο Hilton στη Λευκωσία από τις 8 μέχρι τις 10 Μαΐου και την τριήμερη παρουσίαση τους στο ξενοδοχείο Curium Palace στη Λεμεσό από τις 2 μέχρι τις 4 Μαΐου. Η δημοπρασία θα αρχίσει στις 8 το βράδυ της 10ης Μαΐου στο Hilton στη Λευκωσία.
TOP LOTS
Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλος Η Δεκάτη (λάδι σε hardboard, 72 x 120 εκ, €25,000 - 35,000)
Ένα από τα ωραιώτερα έργα του εξαιρετικού ναίφ Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου (1885 - 1974). Η Δεκάτη αναδημιουργεί τον κόσμο της αγροτικής Κύπρου με τα ξεκάθαρα λαμπερά της χρώματα και τις μορφοπλαστικές της λύσεις, σε μια σύνθεση που εγκλωβίζει τον χρόνο σε επίπεδο χώρου. Ο Κάσιαλος απασχολείται περισσότερο με την καθημερινή δραστηριότητα, της οποίας ο άνθρωπος δεν έχει ατομικότητα, αλλά μια εσωτερική μελαγχολία, ενώ ως συμβολική έννοια αποκτά λειτουργικό ρόλο στο επίτευγμα που βρίσκεται σε ένα συνεχές γίγνεσθαι.
Ιωάννης Κισσονέργης Ρόδια και Σταφύλι (Λάδι σε καμβά, 80 x 44 εκ, €7,000 - 11,000)
Η εξαιρετική τεχνική του και η έμφαση στη λεπτομέρεια χαρακτηρίζουν τη νεκρή φύση Ρόδια και Σταφύλι του Ιωάννη Κισσονέργη (1889 - 1963). Ο ζωγράφος ανήκει στους ιδρυτές της Κυπριακής τέχνης. Ο Κισσονέργης προσέγγισε τη ζωγραφική μέσα από την πειθαρχία και την αυστηρότητα του ακαδημαϊκού ρεαλισμού της Σχολής του Μονάχου, επιρροές του οποίου δέχθηκε στα φοιτητικά του χρόνια στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα.
Δημήτρης Μυταράς Σύνθεση (λάδι σε καμβά, 70 x 100 εκ, €5,800 - 15,000)
Ο Μυταράς (1934 - 2017) είναι κορυφαία μορφή της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Στο έργο του, που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι ανθρωποκεντρικό και προσωπογραφικό, κυριαρχεί το εξπρεσιονιστικό στοιχείο και το έντονο χρώμα. Στη Σύνθεση (1990) συναντώνται μορφές και σύμβολα παλαιότερων περιόδων σε νέες μορφοπλαστικές και συνθετικές λύσεις. Είναι έκδηλες οι επιρροές από τα χρόνια του Παρισιού, όπου με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. ο Μυταράς σπούδασε σκηνογραφία και διακόσμηση, όπως έντονη είναι και η διάθεση του καλλιτέχνη να δημιουργήσει χώρο μέσα από την επιπεδότητα της σύνθεσης.
Εμμανουήλ Ζαΐρης Ευλογία (λάδι σε καμβά, 90 x 113,5 εκ, €6,000 - 9,000)
Μαθητής του Νικόλαου Γύζη στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, ο Εμμανουήλ Ζαΐρης (1876-1948) απομακρύνθηκε γρήγορα από τις αρχές της Ακαδημίας και πειραματίστηκε στην πρώιμη φάση του με τον γερμανικό ιμπρεσσιονισμό, προτού μεταβεί στον ρεαλισμό. Η Ευλογία ανήκει στη ρεαλιστική περίοδο του Ζαΐρη, στην οποία φαίνεται να τον απασχολεί ο άνθρωπος στη καθημερινή του δραστηριότητα. Όμως, μια βαθύτερη ματιά, αποκαλύπτει ότι ο Ζαΐρης απασχολείται πλήρως με το 'ανθρώπινο τοπίο', το οποίο αν και αποδίδει ρεαλιστικά, εντούτοις εξιδανικεύει, γλυκαίνοντάς το με ένα ζεστό φως που αποκτά κυρίαρχο ρόλο στη λιτή οργάνωση της σύνθεσης. Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε με έργο του Ζαΐρη στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1950.
Χριστόφορος Σάββα Χωρίς Τίτλο (λάδι σε καμβά, 57,5 x 33,5 εκ, €5,500 - 9,000)
Από τους κορυφαίους Κύπριους ζωγράφους, ο Χριστόφορος Σάββα (1924 - 1968) υπήρξε πρωτεργάτης στην εισαγωγή σύγχρονων ρευμάτων στην κυπριακή τέχνη. Το έργο του έχει επιρροές από τον γαλλικό μοντερνισμό και τον Φοβισμό, αλλά και κατευθύνσεις από την κυβιστική και αφηρημένη τέχνη, που αποκόμισε από τα χρόνια που σπούδασε και έζησε στην Αγγλία. Χωρίς Τίτλο είναι ένα εξαιρετικό αφηρημένο έξπρεσσιονιστικό έργο με μεγάλες χρωματικές επιφάνειες.
Συμεών Σαββίδης Ο Καλόγερος (λάδι σε καμβά, 34,5 x 24,5 εκ, €5,000 - 8,000)
Μια από τις πλέον ξεχωριστές προσωπικότητες της Σχολής του Μονάχου, ο Συμεών Σαββίδης (1859 - 1927) αντιτάθηκε στον αυστηρό Γερμανικό ακαδημαϊσμό, εφαρμόζοντας τις δικές του θεωρίες για το χρώμα και το φως. Σπουδαίος τεχνίτης, ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τη νεκρή φύση, την προσωπογραφία και την καθημερινότητα της Ανατολής. Κατά την ώριμη φάση της ζωγραφικής του, που εκδηλώνεται μετά τον 20ο αιώνα, ο Σαββίδης ξεφεύγει από τον οριενταλισμό και πλησιάζει τα πρότυπα του γαλλικού ιμπρεσσιονισμού, αντλώντας από τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του φυσικού φωτός για να αποδώσει την αίσθηση του χρόνου.
Καίτη Στεφανίδου Χωρίς Τίτλο (ακρυλικό σε καμβά, 90 x 110 εκ, €2,400 - 5,000)
Χωρίς Τίτλο είναι ένα συλλεκτικό έργο της κορυφαίας της πρωτοπορίας του μοντερνισμού Καίτης Στεφανίδου (1925 - 2012). Το έργο είναι από τη δεύτερη περίοδο των Διαδηλώσεων με υπαινιγμούς για την επόμενη περίοδο της ζωγράφου, όπου τα μεγάλα χρωματικά πλάνα κυριαρχούν στο έργο της. Η Στεφανίδου αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση ζωγράφου στην κυπριακή τέχνη, με πορεία που παρουσιάζει συνεχή εξέλιξη. Η Στεφανίδου απασχολήθηκε στη διαρκή εξερεύνηση του χώρου, δίνοντας πάντοτε δύσκολες λύσεις στο ζωγραφικό πρόβλημα. Στο εργο Χωρίς Τίτλο, οι μικοροσκοπικές φιγούρες των διαδηλώσεων γίνονται μεγάλες φόρμες γεμάτες ένταση, λυρισμό και υπέροχο χρώμα. Στον Ελλαδικό χώρο, έργα της Καίτης Στεφανίδου υπάρχουν στα Μουσεία Γουλανδρή Μοντέρνας Τέχνης και στο Τελλόγλειο, όπου παρουσιάζεται ως εκπρόσωπος της ελληνικής τέχνης.
Πληροφορίες
Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρης
Τηλέφωνα: 00357 24621109, 00357 99 564131
E-mail: [email protected]
Όλα τα έργα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα: www.psatharis-auctions.com.cy