«Τραγουδώ το νησί μου»

Τραγουδώ, τραγουδώ το νησί μου
Που’ ναι τόσο μικρό για να μπόρει
Σαν πουλί να χωρέσει στη χούφτα μου
Που’ ναι τόσο μεγάλο, να μπόρει
Να χωρά την ακέρια ανθρωπότητα
Όπως κλείνει η μια μόνη σταγόνα
Τον πλατύν ωκεανό που τη γέννησε
Κυπραία φωνή ’μαι και δε χάνω τις φτερούγες μου
Κειο το τραγούδι που θε να ‘ρθει δεν ξεχάνω

                                                     Θοδόσης Πιερίδης

Κύπρος, ένα νησί με μια τεράστια ιστορία. Ένα νησί με τη δική του ψυχή, τη δική του δύναμη και τη δική του φωνή. Ένα νησί με εμπνευσμένους δημιουργούς που θέλησαν και κατέγραψαν μαζί με τη δική τους πορεία και έκφραση όλη την πορεία του ίδιου του νησιού τους μέσα από την ποίηση.

Κείμενα και ποιήματα που ανθολογούνται από την αρχαία, τη βυζαντινή, τη μεσαιωνική, τη δημώδη, την αναγεννησιακή και τη νεότερη λογοτεχνία της Κύπρου, τα οποία αποτελούν αψευδείς μάρτυρες ότι αδιάλειπτα και δημιουργικά, μέσα στους αιώνες, καλλιεργούνταν η ελληνική γλώσσα, μελοποίησε ο συνθέτης Γιώργος Θεοφάνους.

«Τραγουδώ το νησί μου» είναι ο τίτλος της παράστασης που θα παρουσιαστεί στις 7&8 Οκτωβρίου στο Ηρώδειο Θέατρο Αθηνών με βασικούς ερμηνευτές τη Μαρινέλλα, τον Αντώνη Ρέμο και σε ειδική συμμετοχή τον Πέτρο Γαϊτάνο.  Τους ερμηνευτές θα πλαισιώσει η Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, καθώς και μια λαϊκή ορχήστρα εμπλουτισμένη με παραδοσιακά όργανα, όπως και η χορωδία Άρη Λεμεσού, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη Γιώργου Θεοφάνους. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιάννης Κακλέας και την σκηνογραφία ο Μανόλης Παντελιδάκης. Χορογραφίες είναι του Κυριάκου Κοσμίδης, τα κουστούμια της Ειρήνης Τσακίρη και Μαέστρος ο Γιώργος Ζαχαρίου. Τραγουδούν επίσης ο Άλεξ Παναγή, ο Γιωργής Τσούρης και η Μάριαμ Βενιζέλου

Με την κίνηση αυτή, ο συνθέτης Γιώργος Θεοφάνους επιθυμεί την προβολή της λογοτεχνικής μαρτυρίας ενός τμήματος του Ελληνισμού, που η αντοχή του δοκιμάζεται στις μέρες μας.

Η παράσταση «Τραγουδώ το νησί μου» περιλαμβάνει μελοποιημένα κείμενα και ποιήματα, ξεκινώντας με τον Στασίνο (7ος αιώνας π.Χ.), ο οποίος σύμφωνα με αρχαίες πηγές ήταν ο δημιουργούς των Κυπρίων Επών, ραψωδός (ειπώθηκε πως ήταν γαμπρός του Ομήρου) και τον χρησμολόγο Εύκλο. Συνεχίζει στο δημοτικό τραγούδι (Αροδαφνούσα) και στο Ακριτικό τραγούδι (Διγενής), τα οποία δείχνουν τη δύναμη και το πάθος του λαού, όπως και την πίστη του, η οποία ερμηνεύεται μέσα από τη μεγάλη μορφή του Αγίου Νεοφύτου του Έγκλειστου και σε μία από τις προσευχές του, την οποία μελοποίησε ο συνθέτης και με ιδιαίτερο τρόπο. Προχωρά στα Κυπριώτικα Ερωτικά (Πετραρχικά στο 16ο αιώνα, όπως συγκεντρώθηκαν και δημοσιεύτηκαν από τη Θέμιδα Σιαπκαρά-Πιτσιλλίδου) που, με το λυρισμό και την καταξίωση της κυπριακής διαλέκτου ως λογοτεχνικής γλώσσας, αποτελούν σταθμό στη  λογοτεχνία ολόκληρου του Ελληνισμού. Στη συνέχεια, περνά στη νεότερη λογοτεχνία με τον Βασίλη Μηχαηλίδη -ίσως τη σημαντικότερη μορφή στο 19ο αιώνα- ο οποίος, έχοντας ως γλωσσικό όργανο την περιφρονημένη κυπριακή διάλεκτο, κατόρθωσε να την εμπλουτίσει και να την καταστήσει ικανή να εκφράσει ποιητικά τους εθνικούς προσανατολισμούς των Κυπρίων, και πολλούς άλλους ποιητές που δεν μπορούσαν παρά να εμπνεύσουν με τον πιο όμορφο τρόπο το συνθέτη. Η Πολυξένη Λοϊζιάς, η πρώτη Κυπρία γυναίκα λογοτέχνις, οι Δημήτρης Λιπέρτης και Παύλος Λιασίδης, με ποιήματα στην κυπριακή διάλεκτο, και οι Παύλος Βαλδασερίδης, Γλαύκος Αλιθέρσης, Χριστόδουλος Γαλατόπουλος, Τεύκρος Ανθίας, Θοδόσης Πιερίδης, Νίκος Κρανιδιώτης, Μάνος Κράλης, Κώστας Μόντης, Κύπρος Χρυσάνθης, Παντελής Μηχανικός, Ανδρέας Παστελλάς, Γιάννης Παπαδόπουλος, Άνθος Λυκαύγης, Φοίβος Σταυρίδης, Θεοδόσης Νικολάου, Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Ντίνα Κατσούρη, Μιχάλης Πασιαρδής, Πολύβιος Νικολάου, Γιώργος Μολέσκης, Λούης Περεντός, Νίκη Μαραγκού, Πάμπος Κουζάλης, Στέφανος Σταυρίδης, Χριστιάνα Αβρααμίδου, o Τουρκοκύπριος Mehmet Yasin, καθώς και ένα ποίημα που γράφτηκε και διαβάστηκε στο πρώτο μνημόσυνο του ήρωα της ΕΟΚΑ, Γρηγόρη Αυξεντίου, από τη μητέρα του, Αντωνού Αυξεντίου.

Τη σημερινή εποχή που η Κύπρος περνά ίσως την πιο κρίσιμη περίοδο της ιστορίας της και δοκιμάζεται το πολιτιστικό της πρόσωπο, αλλοιώνεται δημογραφικά ο χώρος της, λεηλατούνται μνημεία του πολιτισμού της, ο συνθέτης, ως απλός εκφραστής και συμπαραστάτης στον αγώνα που διεξάγει ο κυπριακός ελληνισμός για επιβίωση και δικαίωση, αλλά ταυτόχρονα και ως αναγνώριση και τιμή προς ό,τι η Κύπρος εκφράζει και αντιπροσωπεύει τόσους αιώνες, παρουσιάζει τη μουσική αυτή παράσταση. Ένας φόρος τιμής στην τέχνη μέσα από την αρχαία ιστορία της μέχρι σήμερα, αλλά και ένα θερμό ευχαριστώ σε όλους αυτούς τους πνευματικούς ανθρώπους που έγραψαν για τη μικρή-μεγάλη πατρίδα μας.

Ο Γιώργος Θεοφάνους, με αυτή την κίνηση, παρουσιάζει αργά και με σεβασμό ένα μεγάλο κομμάτι της λογοτεχνικής πλευράς της ιστορίας της Μεγαλονήσου και ανοίγει διάπλατα μπροστά στο θεατή, Έλληνα και μη, ένα μουσικό δίαυλο που ξεκινάει από τον 7ο π.Χ. αιώνα και φτάνει μέχρι σήμερα. Μια ιστορία 28 αιώνων που θα πάρει σάρκα και οστά στην Τάφρο D’ Avila, στη Λευκωσία, στις 11 Σεπτεμβρίου, και στο Ηρώδειο Θέατρο Αθηνών, στις 7 & 8 Οκτωβρίου.

Οι παραστάσεις, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθούν με την στήριξη του Υπουργείου Παιδείας & Πολιτισμού της Κύπρου.

Την οργάνωση της παραγωγής έχει αναλάβει η εταιρεία Γαλαξίας Παραγωγές.

Η προπώληση των εισιτηρίων έχει αρχίσει με μεγάλο ενδιαφέρον  από όλη την Κύπρο.

Την συναυλία παρουσιάζει η ΑΤΗΚ.
Με την ευγενική χορηγία της Τράπεζας Κύπρου
Μέγας χορηγός ο ΟΠΑΠ
Στηρίζει ο όμιλος LOUIS
Συνδιοργανωτής: Δήμος Λευκωσίας 
Χορηγοί: ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού, φυσικό μεταλλικό νερό Άυρα, ελεγκτικός και συμβουλευτικός οίκος DELOITTE
Οδηγεί με ασφάλεια η BMW.
Επίσημος Αερομεταφορέας: Κυπριακές Αερογραμμές
Χορηγοί επικοινωνίας είναι η Τηλεόραση Σίγμα,  το Ράδιο Πρώτο και η εφημερίδα Σημερινή.

Τιμές Εισιτηρίων:
VIP  €80
SECTION A €50
SECTION B €30

Κεντρικά Σημεία Προπώλησες:
Λευκωσία:
ΚΑΝΑΛΙ ΣΙΓΜΑ 
Λάρνακα:
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΠΑΦΙΤΗΣ
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΣΤΑΜΑΡ
Λεμεσός:
MUSICAL PARADISE
Πάφος:
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΦΩΤΟΥΛΑ

Για περισσότερες πληροφορίες το κοινό μπορεί να επικοινωνεί στο τηλέφωνο 22 818212.
Top